Opiniile exprimate în publicaţiile din blog aparţin bloger-ilor, şi nu neapărat reflectă poziţia resursei PrincipiulDivin.md, ori cea a Comunității Unificării.
Răspunderea pentru conţinutul publicațiilor din blog este purtată în întregime de către autorii acestora.

Русский
 
(0 voturi)

Cărţile Apocrife Ale Noului Testament. Protevanghelia Lui Iacov

  • Publicat de 

Cărţile Apocrife Ale Noului Testament. Protevanghelia Lui IacovMajoritatea oamenilor sunt obişnuiţi cu faptul că Biblia foloseşte sistemul capitolelor cu versete. Însă versiunile timpurii ale Bibliei nu foloseau acest sistem, care defapt a fost aplicat prima dată în Biblia Engleză, în anul 1560.

Corespunzător, sistemul versetelor nu are cum să fie folosit nici în cărţile Apocrife, care la rândul lor în genere au fost ascunse de către Biserică.

În esenţă, practica ne demonstrează că această divizare a conţinutului în capitole şi versete nu totdeauna urmează firul logic al evenimentelor din biblie, însă acum este deja prea târziu să respingem sau să modificăm ceva  - în decurs de patru secole această divizare a lăsat amprente în mii de trimiteri, comentarii, indicaţii alfabetice, cuprinsuri, etc., respectiv eliminarea utilităţii acestui vast conţinut informaţional nu este acceptabilă.

Protevanghelia lui Iacov, cunoscută şi sub numele de Evanghelia după Iacov sau Evanghelia copilăriei după Iacov este o scriere datată, în general, ca fiind din secolul al II-lea. Este o evanghelie apocrifă care era citită pe scară largă dar niciodată acceptată în canonul Noului Testament.

Documentul se prezintă ca fiind scris de Iacov: "Eu, Iacov, am scris această istorisire în Ierusalim." Astfel, presupusul autor este Iacov cel Drept, fratele Domnului. Până în prezent au fost descoperite peste 140 de manuscrise în limba greacă a acestei lucrări. Ecourile şi paralelele cu Vechiul Testament folosesc frazeologia Septuagintei. Cât priveşte conţinutul, dedică o parte importantă a conţinutului nu circumstanţelor naşterii lui Iisus ci naşterii şi vieţii Sfintei Fecioare Maria. Acesta este cel vechi text care afirmă explicit că Iosif a fost un văduv, cu copii, la vremea când i-a fost încredinţată Maria. Prima menţionare a protoevangheliei este la Origen, care se referă la ea sub numele de Cartea lui Iacov. Mulţi critici o consideră o compilaţie de mai multe lucrări şi tradiţii existente în acel moment.

Evanghelia după Iacov a fost tradusă în siriană, etiopiană, coptă, georgiană, slavonă veche, armeană, arabă, irlandeză şi latină. Nu se cunosc versiuni în latină apropiate originilor sale, dar este inclusă printre apocrife în decretul Ghelasian. Spre deosebire de evangheliile canonice, marea majoritate a manuscriselor provin din secolul al X-lea sau mai târziu. Cel mai vechi manuscris cunoscut, un papirus datând din secolul al III-ea sau începutul secolului al IV-ea, a fost găsit în anul 1958; se păstrează în Biblioteca Bodmer, din Geneva (Papyrus Bodmer 5). Dintre manuscrisele greceşti care s-au păstrat, cel mai aproape de întreg este un codex din secolul al X-ea care se găseşte în Bibliotheque Nationale, Paris (Paris 1454).

Conţinutul acestei evanghelii descrie naşterea şi copilăria Maicii Domnului, creşterea ei şi logodna cu Iosif şi apoi naşterea şi copilăria lui Iisus Hristos. Unul din cele mai înalte porţiuni este Lamentarea Anei. O temă centrală este lucrarea şi harul lui Dumnezeu în viaţa Mariei, curăţia ei personală şi fecioria ei pururea, înainte, în timpul şi după Naşterea Mântuitorului, aşa cum a confirmat moaşa după naştere şi "Salomeea" (poate Sfânta Salomeea, ucenica lui Iisus menţionată ca prezentă la locul Răstignirii în Evanghelia după Marcu). Cu toate că lucrarea nu este parte componentă a canonului oficial creştin, şi deci o "apocrifă", Evanghelia după Iacov poate fi cel mai vechi document păstrat până în zilele noastre atestând cinstirea Maicii Domnului şi pururea fecioria ei (este posibil ca lucrări anterioare acesteia să se fi păstrat sub formă de citate în lucrări ulterioare.)

Lucrarea se împarte în trei părţi egale: primele opt capitole conţin povestea naşterii şi copilăriei deosebite ale Mariei, următoarele opt capitole privesc criza declanşată de iminenta transformare în femeia a Mariei şi deci posibilitatea de a murdării astfel templul, încredinţarea ei lui Iosif ca logodnic şi gardian şi testarea fecioriei ei; iar ultimele opt capitole relatează Naşterea Domnului împreună cu vizita moaşelor, ascunderea lui Iisus de Irod într-o iesle şi chiar, paralela ascundere a lui Ioan Botezătorul de Irod în munţi împreună cu mama sa Elizabeta.

Pe lângă tradiţiile extra canonice descrise în Protoevanghlie se numără prezentarea lui Iosif ca văduv cu mai mulţi copii, Naşterea lui Iisus într-o peşteră şi mucenicia tatălui lui Ioan Botezătorul, Zaharia în timpul masacrului copiilor.

© https://ro.orthodoxwiki.org
https://www.poezie.ro
Ultima modificare: Vineri, 12 Septembrie, 2014, 16:47:37
Logați-vă pentru a posta comentarii.