Conceptul Mesianic: Fenomenul "Ioan Botezătorul şi Ilie"
- Publicat de Eugen G.
IOAN BOTEZĂTORUL ŞI ÎNTOARCEREA LUI ILIE
Mesia şi Ilie
În această privinţă trebuie să analizăm o problemă referitoare la providenţa divină în trimiterea lui Isus pe calea crucii.
În mai multe rânduri Dumnezeu a prevestit poporul ales despre venirea lui Mesia, şi oamenii care tânjeau după El se bucurau la auzul promisiunii Divine.
Putea oare Dumnezeu să-L trimită pe Mesia aşa încât poporul ales să nu fie în stare să-L recunoască?
A fost dorinţa lui Dumnezeu ca ei să nu-L recunoască şi să nu-L primească?!
Sau n-au reuşit oamenii să-L recunoască deşi Domnul le arătase limpede cum avea să vină?
Pentru a afla răspuns la aceste întrebări, să vedem cea de-a doua venire a lui Ilie.
În Maleahi 3:23 se spune:
Iată că Eu vă trimit pe Ilie prorocul, înainte de a veni ziua Domnului, cea mare si înfricoşătoare.
Ilie a fost un mare profet al Israelului care a trăit cu nouă sute de ani înainte lui Hristos.
Despre el se spune că a urcat la cer într-un car de foc (IV Regi 2:11).
Aşteptarea înflăcărată a lui Mesia de către Israeliţi se concentrase asupra sosirii istoricului profet Ilie. Şi aceasta pentru că Vechiul Testament nu spunea clar când urma să vină Mesia dar, preciza că Ilie avea să-L preceadă.
În asemenea împrejurări a apărut Isus, proclamându-Se Mesia.
El a spus oamenilor că este fiul Domnului, tocmai celor care gândeau că El ar fi numai un simplu tânăr din Nazaret.
Cum nu auziseră încă nici o veste despre o întoarcere lui Ilie, s-au întrebat: „Cum poate Isus din Nazaret să fie Fiul lui Dumnezeu?"
Atunci când discipolii lui Isus au mers printre oameni, mărturisind despre El, aceştia s-au îndoit că Isus este Mesia şi i-au provocat pe discipoli întrebându-i unde este Ilie, dat fiind că Ilie avea să-L preceadă pe Mesia. Atunci ucenicii s-au întors şi L-au întrebat pe Isus:
Matei 17:10
Pentru ce dar zic cărturarii că trebuie să vină mai întâi Ilie?
Isus a replicat:
Matei 17:11-13
Ilie într-adevăr va veni şi va aşeza la loc toate. Eu însă vă spun vouă că Ilie a şi venit, dar ei nu l-au cunoscut, ci au făcut cu el câte au voit; aşa şi Fiul Omului va pătimi de la ei.Atunci au înţeles ucenicii că Isus le-a vorbit despre Ioan Botezătorul.
Isus pricepuse înţelesul întrebării importante a scribilor şi a arătat că Ioan Botezătorul era a doua venire a lui Ilie.
Discipolii Lui au putut crede cu uşurinţă aceasta, dar au putut ajunge şi Israeliţii să creadă?
Ioan Botezătorul nu venise direct din cer şi chiar el însuşi a negat faptul că era Ilie (Ioan 1:21).
Isus ştia că poporului nu-i va fi uşor să accepte acest lucru, spunând:
Matei 11:14
Si dacă voiţi să înţelegeţi, el este Ilie, cel ce va să vină.
Isus spusese că Ioan Botezătorul era Ilie pe care poporul îl aşteptase îndelung şi cu nerăbdare, dar cum Ioan însuşi nega acest fapt, pe cine să creadă poporul Israelului? Desigur, aceasta ar avea să depindă de felul în care erau văzuţi cei doi de către oamenii de atunci.
Mai întâi, cum le apărea Isus Israeliţilor acelei vremi?
Isus era un tânăr necunoscut, crescut în casa unui simplu dulgher şi nu avea reputaţia unui om experimentat în disciplinele spiritului.
Şi totuşi, Isus se proclama
Isus Se pusese pe picior de egalitate cu Dumnezeu (Ioan 14:9-11), şi le spusese tuturora că trebuie să-L iubească mai mult decât pe oricine (Matei 10:37).
Din această cauză, conducătorii Israeliţi au mers până acolo încât au pretins că Isus lucra prin puterea lui Beelzebul, căpetenia demonilor (Matei 12:24).
Pe de altă parte, cum îl priveau Evreii acelui timp pe Ioan Botezătorul?
Acesta era fiul unei familii de vază, iar minunile ce-i precedaseră conceperea şi naşterea erau cunoscute în toată ţara (Luca 1:5-66).
Mai târziu, Ioan Botezătorul a trăit în sălbăticie, hrănindu-se cu miere şi cu lăcuste şi prin aceasta, în ochii oamenilor el ducea o viaţă exemplară de om credincios.
De fapt, Ioan Botezătorul era la atât de mare cinste încât marii preoţi precum şi oamenii de rând îl întrebau chiar dacă nu cumva el este Mesia (Luca 3:15, Ioan 1:20).
În aceste împrejurări, poporul lui Israel a înclinat să creadă mai mult în Ioan Botezătorul care afirma că nu este Ilie, decât să-L creadă pe Isus care spunea că Ioan Botezătorul era Ilie.
Oamenii au hotărât că părerea lui Isus nu era demnă de crezare, considerând că Isus spunea toate acestea numai pentru face credibile cele spuse despre Sine.
Imaginea lui Isus în comparaţie cu imaginea lui Ioan Botezătorul: | |
Isus | Ioan Botezătorul |
- Din familie simplă - Nu era ascet - Afirmaţii surprinzătoare - Prieteni din clase sociale inferioare - Denunţat de conducătorii Evrei |
- Familie de vază - Miracole la naştere - Ascetic - Susţinut de conducătorii Evrei |
Misiunea lui Ioan Botezătorul
Atunci, de ce a spus Isus că Ioan Botezătorul era Ilie?
Cum stă scris în Luca 1:17, Ioan Botezătorul venise cu misiunea lui Ilie.
Poporul lui Israel care credea ad litteram cuvintele Noului Testament, a presupus că acelaşi Ilie va coborî pe pământ din ceruri, însă Dumnezeu l-a ales pe Ioan şi 1-a trimis cu misiunea lui Ilie.
Însuşi Ioan Botezătorul a declarat că fusese
Fiind un om cu o misiune unică şi atât de importantă, Ioan ar fi trebuit să ştie, prin propria-i înţelepciune, că el era Ilie.
Mulţi dintre marii preoţi şi dintre Israeliţi care-l respectau pe Ioan gândeau că el ar putea fi chiar Mesia.
Deci, dacă loan ar fi proclamat că este Ilie şi ar fi mărturisit că Isus este Mesia, Evreii acelei vremi ar fi putut să-L recunoască şi să-L primească pe Isus, dobândind astfel mântuirea definitivă.
În acest caz, trecutul familiei lui Isus şi aparenta lui lipsă experienţă în disciplinele spiritului nu ar fi contat.
Cu regret însă, din cauza ignoranţei sale privind providenţa divină, Ioan insista că nu este Ilie. Acesta a fost factorul contradictoriu principal care i-a oprit pe Israeliţi să vină la Isus.
În Matei 3:11, Ioan Botezătorul a spus că el botează cu apă, dar cel ce avea să vină după el (Mesia) va boteza cu Duhul Sfânt şi cu foc; mai zicea că el nu era vrednic nici să-I dezlege cureaua încălţămintei (Ioan 1:27).
În Ioan 1:33, Ioan spuse:
Şi eu nu-L cunoşteam; dar Cel (Dumnezeu) care m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: Peste Care vei vedea Duhul coborându-se şi rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt (Hristos). Şi eu am văzut şi am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu.
Astfel, Dumnezeu i-a revelat direct lui Ioan Botezătorul că Isus era Fiul lui Dumnezeu.
Deşi la început Ioan îşi îndeplinea misiunea de a mărturisi despre Isus Hristos, din nefericire nu a făcut-o în tot cursul vieţii.
După întâlnirea cu Mesia, fiecare din noi ar trebui să creadă în El şi să-L slujească de-a lungul vieţii sale.
Acest lucru era în special valabil pentru Ioan Botezătorul care venise cu misiunea lui Ilie, adică să pregătească drumul pentru Mesia (Luca 1:76).
De aceea Ioan ar fi trebuit să-L slujească şi să-L urmeze pe Isus ca primul şi cel mai important discipol!
Tatălui lui Ioan i se spusese despre misiunea fiului său când acesta s-a născut şi atunci el a profeţit:
Luca 1:76,77
Iar tu, pruncule, prooroc al Cerului Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feţei Domnului, ca să găteşti căile lui, Să dai poporului Său cunoştinţa mântuirii întru iertarea păcatelor lor...
Cu toate acestea, în Biblie nu găsim nici un verset din care să reiasă că Ioan Botezătorul L-ar fi slujit pe Isus!
Cu puţin timp înainte de a muri, în închisoare, Ioan Botezătorul, care trăise fără să-şi fi îndeplinit misiunea de a-L sluji pe Isus, a început să aibă îndoieli cu privire la viaţa sa şi la Isus, trimiţând-uşi discipolii la Isus să-L întrebe:
Matei 11:3
Tu eşti Cel ce vine, sau să aşteptăm pe altul?
Acest verset dovedeşte fără nici o umbră de îndoială că Ioan nu a crezut în Isus şi nu a reuşit să-L slujească.
Isus a fost indignat de asemenea o întrebare şi i-a răspuns aspru:
Matei 11:6
Şi fericit este acela care nu se va sminti întru Mine...
răspuns ce arată că, în ciuda marelui respect care i-l purtau Israeliţii, Ioan îşi ratase deja misiunea.
Isus a mai spus:
Matei 11:11
Nu s-a ridicat între cei născuţi din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuşi cel mai mic în împărăţia cerurilor este mai mare decât el...
Dacă cineva ar fi cel mai mare între cei născuţi din femei, cu siguranţă că ar trebui să fie la fel de mare şi în împărăţia Cerurilor.
Cum putea atunci Ioan Botezătorul care se născuse ca cel mai important om în istorie, să fie mai mic chiar de cât cel mai mic din ceruri?!
Dumnezeu l-a trimis pe Ioan Botezătorul ca cel mai mare dintre profeţi deoarece avea să-L slujească pe Mesia şi să mărturisească despre El în faţa oamenilor.
Dar el a eşuat lamentabil în îndeplinirea responsabilităţii sale. Acest fapt se explică în Matei 11:12:
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.
Dacă Ioan Botezătorul L-ar fi slujit cum trebuie pe Isus, îndeplinindu-şi responsabilitatea, el ar fi devenit discipolul principal al lui Isus; dar pentru că nu a făcut aşa, Petru, cel care muncise cel mai mult dintre discipolii lui Isus, a devenit conducătorul celor Doisprezece discipoli.
Pentru a pregăti poporul lui Israel să aibă încredere în Isus, Dumnezeu a dat mai multe dovezi elocvente părinţilor lui Ioan, Zaharia şi Elisabeta, reprezentativi pentru Iudaismul acelor vremuri.
Dumnezeu a făcut continuu miracole pentru ca oamenii să ştie că EL era direct implicat în conceperea şi naşterea lui Ioan Botezătorul.
Fără îndoială că părinţii îi spuseseră lui Ioan despre înrudirea lui cu Isus şi, asa cum s-a menţionat anterior, Ioan însuşi trebuie să fi primit multe revelaţii direct de la Dumnezeu.
Cu toate acestea, în ciuda acestor pregătiri, Ioan Botezătorul a dat greş din cauza lipsei sale de credinţă şi a neştiinţei sale.
Mai mult, ignoranţa şi neîncrederea l-au dus nu numai la pierderea credinţei sale ca individ, ci şi la neîncrederea majorităţii oamenilor şi, în cele din urmă, la răstignirea lui Isus.
Comentariu
Conştientizând circumstanţele, atitudinile şi tendinţele prin care mers omenirea 2000 de ani în urma, cu Isus Hristos, Ioan Botezătorul şi Israeliţii ca instrumente esenţiale în lucrarea complexă Divină, este important astăzi să abandonăm tendinţele învechite, lipsite de o aplicare a raţiunii şi logicii, tendinţe de a accepta firesc o realitate Mesianică dubioasă, fatalistă şi sângeroasă, care poate fi tolerată doar de o minte îndepărtată de Dumnezeu.
Este vorba despre dogmele Creştine-Bisericeşti, formate pe parcursul secolelor, care însă rare-ori corespund cursului Providenţial adevărat.
Dacă, după studierea articolelor din seria "Conceptul Mesianic" tot mai consideraţi că scopul enormei lucrări Dumnezeieşti de a pregăti un popor ales care ar primi şi urma Salvatorul, iubindu-L şi slujind-Ui, constă doar în executarea Lui ca criminal tocmai de către cei aleşi, vă rog să re-deschideţi inimile, să apelaţi către mintea originară, folosind raţiunea cu care ne-a înzestrat Creatorul, şi să răspundeţi cu onestitate la aceste întrebări:
- Dacă Adam şi Eva ar fi devenit indivizi perfecţi, mai apoi stabilind o lume perfectă, am fi noi avut nevoie de un Mântuitor?
- Dacă scopul existenţei omeneşti constă în îndeplinirea celor trei Binecuvântări, are acest scop ceva în comun cu scopul venirii lui Mesia?
- Fără îndoială, conform voinţei Dumnezeieşti, poporul lui Israel aştepta cu înflăcărare venirea lui Mesia, dar pentru ce? Ca să-l omoare când Va veni?
- A fost dorinţa lui Dumnezeu ca Evreii să nu-L recunoască şi să nu-L primească pe Hristos?! - Dacă Voinţa lui Dumnezeu pentru mântuirea omului nu putea fi împlinită decât prin răstignire, de ce a mai cheltuit Dumnezeu un timp enorm pregătind un popor ales? Pentru că dorea să-Şi lase Fiul drag pe mâinile unor oameni lipsiţi de credinţă?!
- Putea Isus Hristos, Mântuitorul omenirii, să se roage din slăbiciune în grădina Ghetsimani?!
- Putem noi spune că Isus era mai slab decât alţi martiri care nici o dată nu s-au rugat din teamă?! - Răstignind-ul pe Mesia Evreii îi mulţumeau pentru salvarea pe care le-o aduce prin moartea sa, sau îl executau ca pe un delicvent?
- Ce s-ar fi întâmplat dacă toţi Israeliţii ar fi crezut în Isus şi L-ar fi primit, L-ar fi iubit şi s-ar fi unit cu El?
- Ar fi umblat Isus după ei, rugându-i Să-l omoare ca să fie mântuiţi prin sângele Său? - Dacă scopul Primii Veniri a fost îndeplinit până la urmă prin cruce, de ce există motive pentru o a doua Venire?
- Dacă am fost definitiv mântuiţi prin răstignire, de ce eurile fizice ale omenirii mai sunt totuşi, subiectele invaziei satanice, omenirea aflându-se încă sub sclavia păcatului?
- Pentru ce l-a trimis Dumnezeu pe Ioan Botezătorul?
- Ar fi trebuit Ioan Botezătorul să-L slujească şi să-L urmeze pe Isus?
- L-a slujit Ioan Botezătorul pe Isus?
- Cum trebuie să procedeze fiecare fiinţă umană după întâlnirea cu Mesia?! - Care ar fi fost soarta lui Isus dacă Ioan l-ar fi urmat ca primul şi cel mai important discipol al Său?!
- Cum putea Ioan Botezătorul care se născuse ca cel mai important om în istorie, să fie cel mai mic de cât cel mai mic din ceruri?!
- Dacă Ioan a îndeplinit misiunea vieţii sale, de ce a murit prin decapitare, fiind părăsit de Dumnezeu?
Pace vouă.
© Prezentare Generală A Principiului - Nivelul Patru (Ediţie Românească)